Despre învăţămîntul preuniversitar, o problemă de aritmetică.

Se pune problema dacă elevii ar trebui sa înveţe şi în afara orelor de curs. Să aibă teme de casă. Veţi răspunde că da, normal că trebuie, şi probabil vă veţi mira că pun o întrebare aşa de evidentă. Este limpede pentru toată lumea că este nevoie de studiu individual. Dar asta naşte următoarea întrebare: Cît timp ar trebui să aloce un elev pentru studiu individual?

Între noi fie vorba aceste lucruri ar trebui să fie reglementate cumva şi să existe un „îndrumar” în acest sens. Din păcate nu există aşa ceva, ştim cu toţii că atunci cînd un profesor „se inervează”, se răzbună pe elevi dîndu-le teme mai multe, dublu sau triplu decît ar fi normal. Voi încerca să fac o estimare minimală şi voi spune că, în medie, pentru fiecare oră petrecută la şcoală un elev are nevoie de încă o jumătate de oră pentru aprofundare. Sigur la unele materii mai puţin iar la altele mai mult. Dar în nici un caz nu pot accepta motivarea pe care am auzit-o eu, de atîtea ori, cînd eram în şcoală: „ar trebui să citiţi de plăcere!”. Nu domnilor profesori, dacă consideraţi că „Baltagul”, de exemplu, este lectură obligatorie, trebuie să vă gîndiţi şi la cît timp are nevoie un elev pentru a-l citi de la un cap la altul. Pentru că această perioadă face parte din timpul alocat studiului.

Să ne uităm acum peste programă. Să luăm, de exemplu, clasa a XI-a şi a XII-a:

http://www.edu.ro/index.php/articles/6429

Pentru specializarea matematică-informatică a profilului real sunt alocate 30-32 de ore pe săptămînă. La acestea se mai adaugă, în ipoteza de mai sus, încă 15-16 ore. Repet, estimarea este una minimală, in practică ar putea fi nevoie de mai mult. Pentru că vorbim de un elev care, aşa cum ar fi normal, vrea să înveţe bine la toate materiile.

Şi acum problema de aritmetică de care aminteam în titlu. Haideţi să adunăm 30-32 cu 15-16. Ne va da 45-48! În concluzie, un elev care ar dori să aibă 10 la toate materiile (oare cer prea mult?) trebuie să muncească în fiecare săptămînă între 45 şi 48 de ore! Cu toate că un adult, inclusiv unul din ministerul educaţiei naţionale, are o normă de doar 40 de ore/săptămînă. Nu este cam aiurea să cerem copiilor noştri să muncească mai mult decît noi?

În ipoteza cu care am lucrat (pentru fiecare oră de la şcoală este nevoie de încă o jumătate de oră acasă) rezultă ca un planul cadru similar cu cel prezentat mai sus ar trebui să conţină maxim 26 ore/săptămînă. Asta nu sună deloc bine pentru guvernanţi. Ore mai puţine => profesori mai puţini => restructurări.

Indiferent cum se modifică cifrele prezentate principiul trebuie să rămînă: numărul de ore de la şcoală + numărul de ore de învăţat acasă < 40. Iar pentru cei mai mici „norma” ar trebui să fie, şi ea, mult mai mică.

2 comentarii la „Despre învăţămîntul preuniversitar, o problemă de aritmetică.”

  1. Nu inteleg ,de ce nu se pleaca de la aptitudinile fiecarui elev ce termina 8 clase,de la capacitatea lui de a asimila si folosi informatiile.de ale folosi ca mijloace de realizare de produse,inclusiv produse intelectuale.
    Personal cred ca
    -scoala profesionala se potriveste pentru cei care au capacitatea de a invata numai daca li se arata cum se face si ii pune sa realizeze produse concrete,sau servicii. Sa se insiste pe invatarea limbi engleze la un nivel ce sa le permita accesul pe peata externa a fortei de
    mununca si nu numai.
    -licee de specialitate pentru cei cu aptitudini ce a in vata teoretic cum se realizeaza un produs (inckusiv intelectual) ,dar, care au dexteritati ,inclinatii spre profile tehnice. Sa se insiuste pe invatarea limbi engleze pentr a avea acces la literatura de specialitate ,capacitate de a urma invatamant superior,acces la pieata externa a fortei de munca.
    -licee teoretice pentru cei care au capacitatea de a invata numai din carte si explicatiile profesorilor ,cu dexteritati in domeniul literaturi si artei,istorie,dreptului,stiinte abstracte .Sa se insiste pe limba romana ,engleza ,francezaq, chineza,stiinte umaniste si artei.

  2. Parerea mea este ca trebuie regandita toata programa si predarea scolara. Dar trebuie inceputa cu profesorii, care ar fi bine sa inteleaga, ca menirea lor este sa indrume copiii spre dorinta de cunoastere. Iar acest lucru il pot obtine doar daca elevii sunt tratati cu intelegere si daca ei observa ca si parerea lor conteaza. Pana profesorii se comporta cu elevii asa cum vedem la tv.( cu urlete si jigniri si mai nou cotrabandisti si proxeneti), si cu, si fara ore suplimentare tot degeaba va fi. Invatamantul este prioritatea nr.1, nimic altceva. Si,DA, plagiatorii trebuie expulzati din invatamant e.t.c……….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.